• Hráme sa bez internetu

        • HRÁME SA BEZ INTERNETU 5

          Hra biela, modrá, červená

          Deti sa musia postaviť do radu, môžu sa pridať aj rodičia. Jeden člen rodiny vždy musí zostať oproti nim a viesť hru. Na slovo "biela" musia všetci urobiť krok vľavo, keď sa povie "modrá" všetci musia urobiť krok doprava. Pri slove "červená" sa musia všetci otočiť. Pohyby na tieto slová si môžete aj vymyslieť. Na začiatku ich môžete niekoľkokrát ukázať, a potom sa pripojiť k deťom do radu. Slová však treba stále hovoriť v rôznom poradí, aby sa deti museli sústrediť na to, čo hovoríte a aký pohyb majú vykonať. Kto sa trikrát pomýli, vypadáva.

          Hra pinpongové loptičky na lyžičke

          Nalepte farebnou lepiacou páskou na podlahu dva vodorovné pásy, pri ktorých musia deti prejsť čo najrýchlejšie s loptičkou na lyžici bez toho, aby loptička spadla alebo si lyžicu pridržiavali druhou rukou. Z takejto jednoduchej hry môže vzniknúť pekná rodinná súťaž.

          Náročné prekážkové dráhy 

          Vytvorte si s deťmi prekážkové dráhy z nábytku a hračiek, ktoré doma nájdete. Využite detské stany, tunely, švihadlá, jednoducho čokoľvek, pri čom sa deti ponamáhajú a zbavia prebytočnej energie. Dráhy môžu byť rôznej náročnosti i dĺžky. Môžete ich zamerať len na fyzickú kondíciu, alebo do úloh vsunúť aj vedomostné úlohy ako malé puzzle či triedenie hračiek podľa farby.

          Hra rybár

          Túto hru už poznáte z ŠKD. Čo tak ju naučiť doma aj rodičov a súrodencov?

          Nachystajte si toľko lístkov, koľko je hráčov. Na jednom z nich je napísané rybár a na ostatných rybka. Lístočky sa rozdajú, ale nikto neprezrádza čo si vytiahol. Všetci hráči sa v tichosti prechádzajú a pozerajú sa jeden druhému do očí. Rybár má za úlohu loviť rybky a to takým spôsobom, že na ne nenápadne žmurká. Na koho rybár žmurkne, rybka je ulovená a musí si čupnúť. Hra končí, ak sa rybárovi podarí uloviť všetky rybky. Úlohou rybiek je však počas hry odhaliť, kto je rybár. Ak má niekto nejaké podozrenie, tak sa môže prihlásiť a povedať, kto to je. Ak uhádne, hra končí, ak neuhádne, je ulovená a hra pokračuje.

          Hra fúrik

          Vytvorte si doma dvojice tak, aby ste si vedeli navzájom udržať nohy. Jeden z dvojice sa dá na zem, opiera sa iba rukami a druhý mu drží nohy, takto musia prejsť určitú vzdialenosť. Vytvorené páry môžu medzi sebou súťažiť kto skôr príde do cieľa alebo kto vôbec počas cesty nespadne.

          Skákanie škôlky

          Skákanie škôlky je starou dobrou obľúbenou hrou, ktorú poznáte zo svojho detstva určite aj vy, rodičia. Z papierovej maliarskej lepiacej pásky si môžete urobiť škôlku teraz aj doma na koberci alebo na parketách. Políčka by mali mať ideálne veľkosť približne 35 x 35 cm.

          Hra skok na jednej nohe a skákanie žabiek

          Na podlahu si opäť nalepte pásku, ktorá poslúži ako línia, popri ktorej sa má skákať. Vyznačte štart a cieľ, deti si musia chytiť jednu nohu a na druhej preskákať vyznačenú dráhu. Môžete im urobiť aj rôzne zatáčky pomocou stoličky a prekážky. Fantázii sa medze nekladú. Skok na jednej nohe môže vystriedať skákanie žabiek.

          Hra lyžičky, vidličky, nože

          Táto hra má niekoľko podôb, teda môžete ju poznať aj pod iným názvom. Princíp je však rovnaký. Jeden člen rodiny sa otočí chrbtom k ostatným, rýchlo za sebou hovorí lyžičky, vidličky, nože, potom ako to dopovie sa rýchlo otočí, hráči zatiaľ čo jeden hovorí tieto slová bežia k nemu, keď však prestane hovoriť, musia zastať, aby ich nevidel. Princípom hry je čo najrýchlejšie sa dostať ku hráčovi otočenému chrbtom. Ten, ktorý rozpráva môže počas hry aj dávať povely, napríklad všetci spravte dva kroky dozadu, tým tak predlžuje hru.

          Hra sochári

          Podobná hra ako lyžičky, vidličky, nože. Pustí sa nejaká pesnička a všetci musia tancovať, jeden musí mať na starosti hudbu, aby ju mohol hocikedy stopnúť. Keď sa hudba zastaví, tak musia všetci zostať ako socha, nemôžu sa hýbať. Pokračuje sa opäť, až keď hudba začne hrať.

          Hra žaba

          Deti a rodičia sa rozostúpia do kruhu a začnú si hádzať medzi sebou loptu. Vo chvíli, keď niekto loptu nechytí, všetci skamenejú. Každý musí zostať v takej polohe, v akej sa nachádzal, keď lopta spadla na zem. Dieťa, ktoré sa pohne ako prvé, získa jedno písmenko zo slova ž-a-b-a. Prehráva ten, kto ako prvý nazbiera všetky 4 písmená tohto slova. Hru si môžete prispôsobiť aj tak, že písmenko získava ten, kto nechytí loptu.

          Hra lov na skaldačky lega

          Hľadanie lega je pre deti veľmi obľúbená hra. Rozdeľte papier na 4 farby identicky s farbami skladačiek lega. Rozmiestnite po dome napríklad 5 skladačiek z každej farby, teda 5 žltých, 5 modrých, 5 zelených a 5 červených. Skryte tieto skladačky buď v jednej miestnosti alebo určitej časti domu tak, aby ich deti dokázali reálne nájsť. Každému dieťaťu prideľte jeho farbu skladačiek, ktorú musí nájsť. Nastavte si stopky a vyhráva ten, kto prvý nájde všetky skladačky svojej farby a položí ich na farebný papier.

          Hra na hodiny

          Predtým ako sa pustíte do hrania, je potrebné sa oboznámiť s pohybmi, ktoré sú v tejto hre povolené – kačacie kroky, žabie skoky a iné. Všetci si posadajú do kruhu a doprostred sa postaví jeden vyvolávač. Jeho úlohou je určiť jedného člena, ktorý sa musí opýtať: „Koľko je hodín?“ a vyvolávač odpovedá: „Tri žabie.“ Ten, ktorého si vyvolávač určil musí potom urobiť tri žabie kroky smerom k vyvolávačovi. Hra pokračuje, pokiaľ sa niekto iný nedostane do stredu.

          Mini disco

          Ak radšej využívate moderné technológie môžete deťom pustiť Just dance, ktorý si ľahko nájdete na youtube.com. Postavičky tam tancujú na rôzne pesničky a úlohou detí je opakovať ich pohyby. K tejto aktivite sa môže pripojiť celá rodina. Tiež si môžete pohľadať piesne, na ktoré sa ľahko vytvárajú choreografie, napríklad: - Ide, ide vlak, - Hlava, ramená, kolená, palce, - Ja som muzinkat.

          Youtube kanál Team4Animation ponúka takéto predtancovanie, podľa ktorého sa môžete učiť.

           

           

          HRÁME SA BEZ INTERNETU 4 

          Vizuálna pamäť

          Dieťaťu predložte skupinu vecí. Najprv začnite s menším množstvom. Môžu to byť hračky, karty, obrázky. Dieťa si začne predmety prezerať. Potom ich zakryte šatkou a povedzte dieťaťu, aby vymenovalo čo najviac predmetov, ktoré videlo. Ďalší spôsob hry spočíva v tom, že z uvedených predmetov skryte vždy jeden tak, aby to dieťa nevidelo. Keď sa na predmety opäť pozrie, má povedať, ktorá vec chýba. Alebo si zoberte 9 obrázkov či kariet a uložte ich do 3 radov. Po niekoľkých sekundách otočte karty lícom dole. Úlohou dieťaťa je zapamätať si správne umiestnenie jednotlivých obrázkov.

          Sluchová pamäť

          Dieťa môže napodobňovať rytmus, ktorý vytlieskate. Alebo povedzte dieťaťu 5-8 slov, pri čom iba jedno sa opakuje dvakrát. Dieťa má zistiť, ktoré je to slovo. Môžete tiež vymenovať určité množstvo čísel  alebo slov. Dieťa by malo po vás tieto slová alebo čísla zopakovať. Tiež je dobré, keď sa deti učia rôzne riekanky, pesničky, básničky. Vždy im prečítajte jeden riadok a nech to po vás dieťa  zopakuje. Ak je to potrebné, pomôžte mu. Postupne si zapamätá celý text.

          Pohybová pamäť

          Dovoľte svojmu potomkovi vyjadriť určitú pracovnú alebo športovú činnosť pohybom. Môžete sa hrať aj tak, že dieťa vám pohybom zahrá dej riekanky, rozprávky alebo pesničky. Toto sa deťom veľmi páči.

          Hmatová pamäť

          Deti s rozvinutou hmatovou pamäťou veľmi rady modelujú podľa predlohy z  plastelíny. Môžete im tiež dať triediť rôzne predmety zmiešané v nádobe. Môžu to byť guľôčky, gombíky, strukoviny, cestoviny, hračky z kinder vajíčok a podobne. Môžete dieťaťu povedať, aby našlo napríklad všetky guľôčky. Vyberať môže so zavretými očami. Hrať sa môžete aj tak, že so zavretými očami berie do rúk rôzne predmety a háda, čo to asi je. Môžete tiež dieťaťu kresliť na chrbát rôzne písmená alebo čísla a dieťa sa ich  snaží uhádnuť.

           

          HRÁME SA BEZ INTERNETU 3

          Piškvorky

          Piškvorky patria jednoznačne k najznámejším hrám. Cieľom hráčov je dokázať zakryť svoje hlavné úmysly a svoju stratégiu, a vytvoriť súvislý rad troch krížikov či guličiek. Táto hra je jednoduchá, a aj preto bolo vytvorené množstvo variácií.  Môžete tvoriť rad z piatich, či siedmich krížikov. Poprípade si môžete vytvoriť svoje vlastné pravidlá. Najlepšie na piškvorkách je, že ich môžete hrať kdekoľvek a kedykoľvek. Niekedy ani nepotrebujete pero- môžete využiť piesok, sneh, či zahmlené okná.

           

          Obesenec

          Ďalšia veľmi známa hra. Úlohou hráča je uhádnuť slovo. Za každé nesprávne uhádnuté písmenko sa kreslí panáčik. Po určitom množstve nesprávne uhádnutých písmeniek panáčik visí. Jediným spôsobom, ako vyhrať, je uhádnuť písmenká. Všeobecná rada znie: začínajte samohláskami a dúfajte, že váš súper vám nedá slovo, ktoré obsahuje iba spoluhlásky, ako napríklad prst či krk. Pre tých, ktorí majú radi výzvy, je táto hra dobrá aj na precvičenie si slovnej zásoby v cudzom jazyku.

           

          Meno, mesto, zviera, vec

          Hra, ktorú nie je potrebné nijako špeciálne predstavovať. Jeden hráč v duchu hovorí abecedu, druhý ho stopne. Na ktorom písmenku ho zastaví, na také písmenko musia obidvaja hráči v čo najkratšom čase vymyslieť meno, mesto, zviera a vec. Kto skončí prvý, odrátava desať sekúnd do konca hry.  Potom sa sčítavajú body. Za každé slovo, ktoré nemá nikto iný v skupine ide hráčovi desať bodov. V prípade, že si minimálne dvaja hráči spomenú na rovnaké slovo, každý z nich dostane iba päť bodov. Ak niekto z protihráčov nemá napísané žiadne slovo, hráči, ktorí si na slovo spomenuli, dostávajú o desať bodov viac. Pri tejto hre platí pravidlo čím viac hráčov, tím je to väčšia zábava. Avšak dajte si pozor pri rozprávaní abecedy, pretože vymyslieť slová na písmená ako y či x je náročné.

           

          Príbeh

          Môžete si vymyslieť vlastný príbeh. Príbeh má minimálne tri variácie. Buď si môžete vymyslieť príbeh, kde sa všetky slová začínajú na rovnaké písmeno.  Alebo môžete vymýšľať príbeh, kde budú mať všetky slová len určitý počet písmen. Ak ste vo väčšej skupine, môžete vymyslieť vlastný príbeh ešte originálnejšie. Každý z hráčov si vezme papier, na ktorý napíše vetu do prvého riadku, avšak posledné slovo vety napíše do ďalšieho riadku. Potom papier preloží a podá spoluhráčovi tak, aby spoluhráč nevidel prvú vetu, ale len posledné slovo z nej. Na toto slovo potom musí nadviazať svojou vlastnou vetou. Následne sa pokračuje rovnakým spôsobom až do omrzenia.

           

          Kto som?

          Aj pre túto hru platí pravidlo čím viac hráčov, tým viac zábavy. Každý člen skupiny napíše na papierik osobu, vec, či zviera, ktoré ho práve napadne. Potom ho označí číslom. Všetky papieriky sa dajú dokopy a potom si hráči ťahajú čísla, avšak nemôžu si vytiahnuť svoje číslo. Bez toho, aby sa hráči pozreli, čo je napísané na ich papieriku, si papierik väčšinou prilepia na čelo a hra sa začína. Hráči majú dovolené pýtať sa otázky, na ktoré je možné odpovedať iba áno či nie.

           

          Bludisko

          Papier a pero môžete využiť aj na nakreslenie bludiska, ktoré musí váš súper prejsť rýchlejšie ako vy, inak prehral.

           

          HRÁME SA BEZ INTERNETU 2:

          GUĽOVAČKA V IZBE

          Ak to nie je možné zrealizovať vonku, môžete si zahrať guľovačku aj v izbe. Zo starých novín si urobte spolu s deťmi „snehové gule“. Keď už dieťa omrzí robiť gule, môžete ich dať všetky na jedno miesto a dieťa sa v nich môže hrať. Potom sa môžete hrať s nimi tak, že si ich dáte do vedra, potom si ich vysypete na hlavu a môžete sa aj navzájom guľovať.

          HRA NA AUTÁ

          Dieťa je vodič, má v rukách volant a behá po izbe. Rodič je semafor. V ruke môže mať červený alebo zelený balón (loptu). Keď zdvihnete červený, poviete: „Stáť!“ Dieťa sa zastaví. Keď rodič zdvihne zelený balón, dieťa sa opäť pohne. Keď je dieťa staršie, môžete použiť aj oranžový balón.

          HRA S BATERKOU

          Túto hru môžete hrať večer, keď je tma. Rozsvietenú baterku namierte na podlahu. Úlohou dieťaťa je šliapnuť tam, kde sa objavilo svetlo. Keď sa mu to podarí, môžete zasvietiť na iné miesto. Pri hre sa môžete aj vystriedať, deti si tak s rodičmi užijú veľkú zábavu.

          HÁDZANIE LOPTIČIEK

          Môžete si pripraviť napríklad kôš na prádlo a niekoľko menších loptičiek. Dieťa hádže loptičky do koša. Keď ich všetky nahádže, môže ich vysypať a začne hádzať odznova.

          HĽADANIE FAREBNÝCH PAPIERIKOV

          Po celom dome alebo byte rozmiestnite farebné lepiace papieriky, ktoré sa používajú na písanie poznámok. Povedzte dieťaťu, aby začalo papieriky hľadať. Papieriky umiestnite tak, aby ich dieťa mohlo samo odlepiť. Nájdené papieriky môže dieťa lepiť na veľký výkres.

          HĽADÁME PLYŠOVÚ HRAČKU

          Dieťa si vyberie obľúbenú plyšovú hračku. Rodič potom hračku schová a dieťa ju hľadá. Keď dieťa hračku nájde, schová ju ono a hľadá rodič. Ak máte maličkú plyšovú hračku, môžete si ju schovať aj na tele pod sveter. Podobne to môže urobiť aj vaše dieťa a hračku hľadáte vy.

          HRÁME SA NA OPICE

          Rodič môže byť stará opica, ktorú napodobňuje dieťa. Vymýšľa rôzne pohyby rukami, nohami, celým telom. Dieťa rodiča napodobňuje a vďaka tejto hre si môže precvičiť celé telo.

          SKÚMANIE RUKAMI SO ZAVIAZANÝMI OČAMI

          Túto hru môže hrať dieťa, ktorému nevadí, keď má chvíľku zaviazané oči. Rodič si pripraví niekoľko hračiek a predmetov. Potom mu vysvetlí, že bude predmety skúmať rukami a bude zisťovať, čo práve drží v ruke. Pokúste sa pripraviť také predmety, ktoré sa od seba líšia tvarom, materiálom, veľkosťou a podobne.

          PRESKAKUJEME MLÁKY

          Z alobalu si vystrihnite nepravidelné oválne útvary, ktoré predstavujú mláku. Alobaly položte na podlahu v izbe. Rodič s dieťaťom behajú po izbe a keď prídu ku „mláke“, musia ju preskočiť.

          ŠATKA

          Rodič si dá za pás šatku tak, aby jej väčšia časť visela von. Potom behá po byte a dieťa sa pokúša šatku chytiť a vytiahnuť ju z nohavíc. Keď sa mu to podarí, tak si úlohy vymenia a rodič naháňa dieťa. Samozrejme, rodič svoj beh iba predstiera. Dôležité je, aby hra dieťa bavila.

           

          HRÁME SA BEZ INTERNETU 1:

          Hra Kameň, papier, nožnice

          Hráči v dohodnutú chvíľu ukážu rukou gesto, symbolizujúce kameň (zovretá päsť), papier (otvorená dlaň) alebo nožnice (dva vystreté prsty). Hra sa môže hrať na dve alebo tri víťazné kolá.

          Pravidlá hry: papier poráža kameň (lebo ho môže zabaliť), kameň poráža nožnice (lebo nožnice sa na ňom otupia), nožnice porážajú papier (lebo ho môžu rozstrihnúť).  

          Hra Slovná reťaz

          Prvý hráč povie akékoľvek slovo. Hráč 1: „Pomaranč.“ Druhý hráč musí vymyslieť slovo, ktoré začína na poslednú hlásku prvého slova. Hráč 2: „Čiara.“ Hráči pokračujú v hre ďalej, až do chvíle, keď sa im nepodarí vymyslieť na niektorú z hlások slovo.

          Obmena hry: Hráči tvoria slová na poslednú slabiku slova. Príklad: leporelo – lopata – tato – topánka – kapusta, ...

          Hra Radšej by som...

          Jeden z hráčov si vymyslí scenár situácie a dá spoluhráčovi dve možnosti: „Čím by si chcel byť radšej? Lekárom alebo hasičom?“ Druhý hráč si vyberie jednu z možností a odpovedá: „Radšej by som bol...“. Scenáre situácií sa dajú vymyslieť podľa fantázie hráčov. Hráči sa v otázkach a odpovediach striedajú a pritom sa o sebe veľa nového dozvedia.

          Hra Horúce dlane

          Princíp hry spočíva v tom, že jeden z hráčov má predpažené ruky, dlaňami otočenými nadol. Druhý hráč má predpažené ruky, dlaňami otečenými nahor tesne pod dlaňami spoluhráča. Úlohou hráča, ktorý má dlane na spodu je plesnúť po rukách spoluhráča, ktorý má ruky hore, kým si ich on nestihne skryť.

          Hra Idem na piknik

          Prvý hráč začína hru s frázou: „Idem na piknik a prinesiem...( jedlo začínajúce sa na písmeno A – ananás).“ Druhý hráč pokračuje v hre, pričom musí zopakovať, čo prinesie predchádzajú hráč a pridať svoju ďalšiu položku. „Idem na piknik a prinesiem ananás a banány.“ Hráči sa snažia pokračovať vo vymenovávaní položiek v poradí písmen abecedy.

          Hra Vidím niečo

          Hráči si dohodnú vec, ktorú budú v priestore vôkol seba hľadať. Môže to byť vec určitej farby alebo vec začínajúca na dané písmeno. „Vidím niečo modré: balón, obloha,....“ Kto ich nájde viac v priebehu dohodnutého času, vyhráva.

          Hra Kto som?

          Jeden z hráčov si myslí osobu, rozprávkovú postavičku, vec alebo zviera, ktorým je. Druhý hráč sa ho pýta otázky a on môže na ne odpovedať len áno-nie. Úlohou hráča, ktorý sa pýta, je prísť na to, kým alebo čím je jeho spoluhráč.